Len niekoľko týždňov dozadu som od veľmi úspešného človeka počul skvelú myšlienku o podnikaní. Tento človek má množstvo skúseností z rôznych druhov podnikania. Zhodou okolností som sa v tom istom období, na tú istú tému, rozprával s mojimi známymi. Obsahom našich rozhovorov boli aj otázky – ako rozbehnúť vlastné podnikanie, ako nájsť takzvanú „dieru na trhu“ alebo ako podnikaním zarobiť či zbohatnúť. 90% týchto hľadaní však skončí tak, že ľudia naozaj tú dieru nájdu. V skutočnosti má tá „diera na trhu“ prívlastok „ČIERNA“.
Prečo čierna diera?
- pretože naše nové neoverené podnikateľské know-how nefunguje,
- priatelia, ktorí nás spočiatku potľapkávali po ramene a hovorili „to ti určite pôjde,“ sa zrazu prestali ozývať,
- my medzitým s nádejou tlačíme do nášho (ne)fungujúceho podnikania ďalšie peniaze, ktoré ani nemáme a dúfame, že sa to ešte rozbehne.
Skôr, než sa rozhodneme podnikať a preraziť s novou podnikateľskou myšlienkou, produktom alebo službou na trh, poďme si položiť základné otázky:
- Uvedomujeme si, že na rozbeh nového podnikania potrebujeme kapitál (často obrovský balík peňazí)? Disponujeme ním?
- Uvedomujeme si, že rozbeh nového podnikania môže trvať dlhú dobu (často 5 a viac rokov) a bude vyžadovať okrem kapitálu aj veľa môjho času?
- Urobili sme pred rozbehom podnikania skúšku „potencionálnej úspešnosti“?
Ako? Vyberiem si náhodnú vzorku 100 ľudí. Koľkí z nich môžu byť moji klienti alebo môžu využiť moju službu? - Máme nejaké skúsenosti s podnikaním, manažovaním alebo obchodom?
Nebolo by šikovnejšie naučiť sa podnikať bez vstupného kapitálu, získať ho a následne rozbehnúť podnikanie, kde vieme zarobené peniaze investovať? Odpovedzte si sami.
Tento príspevok má slúžiť k podnieteniu, hlbšiemu premýšľaniu o tom, čo všetko nás môže pri štarte podnikania postretnúť.